Żyjemy w czasach, gdy reklama jest wszechobecna, atakuje nas w domu przed telewizorem czy komputerem, jak również w przestrzeni publicznej, w centrum miasta, ale też daleko za nim przy autostradzie. Jednym z jej najstarszych, ale wciąż najpopularniejszych rodzajów jest reklama zewnętrzna. Od czego zależy skuteczność tego typu reklamy?
Co to jest reklama zewnętrzna?
Według definicji reklamą zewnętrzna nazywa się reklamę w przestrzeni publicznej, która nie wykracza poza jej granicę. Innymi słowy, są to wszelkie banery, stojaki, bilbordy, plakaty i inne materiały reklamowe, z którymi zapoznać się można poza miejscem zamieszkania, i tylko tam. Kontrowersyjne jest zaliczanie do tego typu reklam, ulotek marketingowych. Z jednej strony, rozdawane są one w miejscach publicznych, jednak często odbiorca zabiera je ze sobą do domu, dopiero tam zapoznając się z treścią.
Cechy dobrej reklamy
Z powodu wszechobecności reklam, odbiorcy stają się wobec nich obojętni. Dlatego też nie łatwo jest dzisiaj dotrzeć do klienta. Kampania reklamowa dotycząca marketingu zewnętrznego musi być precyzyjnie zaplanowana i profesjonalnie wykonana, jeżeli firma ma odnieść sukces. Najważniejsze cechy dobrej reklamy zewnętrznej to:
- trafiony przekaz
- oryginalny projekt
- odpowiednia lokalizacja materiałów reklamowych
- jakość nośnika reklamy
Kwestią kluczową jest dobry pomysł na reklamę. Treść znajdująca się na plakacie czy bilbordzie powinna zachęcać do skorzystania z usługi lub przynajmniej do bliższego zapoznania się z nią. Reklama musi być zatem treściwa, przekazywać przydatne informacje. Niemniej jednak ilość tekstu powinna być mocno ograniczona. W przypadku reklamy zewnętrznej przekaz zawsze powinien być krótki.
Z pewnością nawet najwartościowsza treść reklamy nie przyniesie oczekiwanych rezultatów, jeżeli baner nie przykuje uwagi odbiorcy. Dlatego tak ważny jest oryginalny projekt reklamy, użycie odpowiednich kolorów, obrazów czy grafik. Powinny one zwracać uwagę, a jednocześnie nie narzucać się odbiorcom.
Kolejna kwestia to odpowiednie umiejscowienie reklamy. Oczywiście powinna się ona znaleźć w łatwo widocznym miejscu, jednak takie lokalizacje reklamowe są zwykle najdroższe. Optymalizując koszty promocji firmy, warto pomyśleć, gdzie umieścić reklamę, aby natrafiali na nią głównie ludzie potencjalnie zainteresowani danym rodzajem usług. Przykładowo, sklep z artykułami szkolnymi nie musi wykupywać olbrzymich bilbordów przy autostradach, wystarczy, że rozwiesi plakaty w okolicy kilku szkół.
Istotną kwestią jest również jakość nośnika. Mowa o materiale, na którym drukuje się reklamy. Nie powinno się na nim oszczędzać, gdyż od jakości zależy, jak długo reklama będzie trafiała do odbiorców. Warto korzystać z usług drukarni, tworzących nadruki odporne na deszcz i promienie słoneczne.
W poszukiwaniu wykonawców
Pragnąc stworzyć profesjonalną reklamę, przedsiębiorcy często nie wiedzą, gdzie znaleźć wykonawców. Pełen zespół specjalistów tworzących reklamy zewnętrzne znaleźć można na stronie reklama.pl. Zamieszczenie tam zlecenia skutkuje zgłoszeniem się co najmniej kilku fachowców, spośród których pozostaje tylko wybrać tych najlepszych.